Офіційний сайт Бериславської міської військової адміністрації

3

Березень

2025

План (ПРОЄКТ) трансформації мережі закладів освіти Бериславської міської ради на 2024-2027 рр.

 

І. Нормативно-правове забезпечення трансформації мережі закладів освіти Бериславської  міської ради на 2024-2027 роки.

  1.   Конституція України (ст.143), закони України «Про освіту», «Про повну загальну середню освіту», «Про дошкільну освіту», Закон України «Про внесення змін до деяких законів України щодо вдосконалення механізмів формування мережі ліцеїв для запровадження якісної профільної середньої освіти», прийнятий 15 липня 2021 року № 1658-ІХ  та  з урахуванням наказу Міністерства освіти і науки України від 07 лютого 2024 року № 130 «Про реалізацію пілотного проекту щодо формування оптимальної мережі академічних ліцеїв, закладів професійної (професійно – технічної) та фахової передвищої освіти».
  2.  Розпорядження Кабінету Міністрів України від 14 грудня 2016 року № 988-р «Про схвалення Концепції реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти “Нова українська школа» на період до 2029 року» (зі змінами);
  3. 3. Постанова КМУ від 11 жовтня 2021 року № 1062 «Про затвердження Положення про ліцей», Постанова КМУ від 22 квітня 2019 року «Про затвердження Положення про науковий ліцей». Постанова Кабінету Міністрів України від 29 червня 2019 року № 532 «Про затвердження Положення про опорний заклад освіти». Постанова Кабінету Міністрів України від 5 березня 2024 року № 245 «Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 14 січня 2015 року № 6 і від 27 грудня 2017 року № 1088».
  4. ЗУ “Про місцеве самоврядування в Україні”
  5. Закон України «Про правовий режим воєнного стану» від 12 травня 2022 року № 389-VIII (зі змінами)

 

ІІ. Актуальність і передумови розробки Плану трансформації мережі закладів освіти Бериславської  міської ради на 2024-2027 роки

В Україні відбувається активний процес системної трансформації освітньої сфери для забезпечення нової якості освіти на всіх рівнях: від дошкільної – до вищої та освіти дорослих.

Першим важливим кроком до трансформації галузі стало прийняття Верховною Радою України 5 вересня 2017 року Закону України «Про освіту», який окреслює основні принципи функціонування освітньої галузі.

З  2018 року розпочато реформу «Нова Українська Школа». Мета реформи – кожен учень має рівний доступ до якісної шкільної освіти в безпечному, комфортному, інклюзивному та сучасному освітньому середовищі; випускники мають ґрунтовні знання та володіють компетентностями, що потрібні для сучасного життя, є самодостатніми, творчими та креативними особистостями.

18 березня 2020 року набрав чинності Закон України «Про повну загальну середню освіту», який визначає правові, організаційні та економічні засади функціонування і розвитку системи повної загальної середньої освіти.

Однією з найважливіших проблем, яка потребує розв’язання: є суттєве погіршення якості загальної середньої освіти упродовж останніх років.

Зі вступом в дію зазначеного Закону з’явилось законодавче підґрунтя для реформування системи загальної середньої освіти, що має сприяти підвищенню якості освіти та освітньої діяльності, істотному зростанню інтелектуального та культурного потенціалу суспільства та особистості.

Цільові і ціннісні трансформації сучасної освіти вимагають запровадження адекватної структури української школи. У зв’язку з цим виникає необхідність приведення до вимог зазначеного Закону мережі закладів загальної середньої освіти. Передусім це стосується закладів, що забезпечують здобуття профільної середньої освіти. Упродовж останніх років здобуття профільної середньої освіти на території Бериславської міської територіальної громади забезпечували лише два заклади – Бериславський опорний заклад «Академічний ліцей» та Бериславський ліцей  № 3, що здійснюють освітню діяльність одночасно на всіх рівнях повної загальної середньої освіти.

Основними завданнями розвитку системи освіти Бериславської міської територіальної громади на період 2024-2027 років є охоплення навчанням і вихованням усіх дітей громади, забезпечення кожній дитині рівного доступу до якісної освіти, економічних і соціальних гарантій для професійної самореалізації педагогічних працівників, розвитку матеріально-технічної бази закладів. Реалізація  Плану передбачає основні напрями модернізації мережі закладів освіти.

Мережа закладів загальної середньої освіти формується відповідно до законодавства з урахуванням соціально-економічної та демографічної ситуації, а також відповідно до культурно-освітніх та інших потреб територіальної громади або суспільства. Тому необхідно розглянути основні питання, що негативно впливають на якість освіти:

  • малокомплектність класів у сільській місцевості у зв’язку з несприятливою демографічною ситуацією та міграцією населення, неможливість забезпечення вибору учнями профільності навчання, вимушена організація індивідуального навчання;
  • збільшення витрат на одного учня в сільській місцевості та дефіцит сучасних освітянських ресурсів;
    • ігнорування потреб меншості в ухваленні рішення щодо профілю навчання;
    • нерозуміння батьками суті профільного навчання для подальшого життя дітей, а також те, що за бажанням можна і потрібно змінювати заклад, якщо він не відповідає бажаному профілю або якості послуг;
    • мала наповнюваність класів, яка призводить до зменшення кількості вчителів, що в свою чергу не сприяє виникненню творчої професійної конкуренції;
    • малокомплектність 10-11 класів, що не дає можливості забезпечення вибору учнями профільного навчання.

 

Трансформація має вирішити важливі соціально-освітні завдання:

  • підвищення якості освіти й економічної ефективності функціонування закладів освіти громади;
  • покращення доступу дітей і молоді до якісної освіти незалежно від місця проживання;
  • ефективне використання матеріальних, кадрових і фінансових ресурсів для підвищення якості освітнього процесу.

У результаті трансформації мережі система освіти громади має перейти в новий стан, який супроводжується істотними позитивними змінами в її організації і змісті, адекватним вимогам суспільства, особистісним запитам громадян, потребам ринку праці. Процес трансформації освітньої мережі враховує демографічну ситуацію, прогнозування дитячих контингентів, соціально-економічні умови громади й розглядається в комплексі вибору різних типів закладів освіти і форм організації освітнього процесу.

Відповідно до ст.35 Закону України «Про повну загальну середню освіту» здобуття повної загальної середньої освіти на певному рівні забезпечують:

  • початкова школа, що забезпечує здобуття початкової освіти;
  • гімназія, що забезпечує здобуття базової середньої освіти;
  • ліцей, що забезпечує здобуття профільної середньої освіти.

Відповідно Закону України «Про повну загальну середню освіту» початкова школа:

  • може функціонувати як окрема юридична особа;
  • може бути структурним підрозділом у складі гімназії (абзац 15 частини першої статті 32 ЗУ «Про повну загальну середню освіту»);
  • може бути структурним підрозділом у складі ліцею (частина перша статті 35 ЗУ «Про повну загальну середню освіту»);
  • може мати дошкільний підрозділ (частина четверта статті 31 Закону України «Про повну загальну середню освіту»).

Відповідно Закону України «Про повну загальну середню освіту» гімназія:

  • може функціонувати як окрема юридична особа;
  • може мати початкову школу як свій структурний підрозділ (абзац 15 частини першої статті 32 ЗУ «Про повну загальну середню освіту»);
  • може бути структурним підрозділом у складі ліцею (частина перша статті 35 ЗУ «Про повну загальну середню освіту»)
  • може мати дошкільний підрозділ (частина четверта статті 31 Закону України «Про повну загальну середню освіту»).

Відповідно Закону України «Про повну загальну середню освіту»  за рішенням засновника ліцей може забезпечувати здобуття базової середньої освіти та, як виняток, здобуття початкової освіти (абзац сьомий частини першої статті 35 ЗУ «Про повну загальну середню освіту»).

  • ефективне використання матеріальних, кадрових і фінансових ресурсів для підвищення якості освітнього процесу.

У результаті трансформації мережі система освіти громади має перейти в новий стан, який супроводжується істотними позитивними змінами в її організації і змісті, адекватним вимогам суспільства, особистісним запитам громадян, потребам ринку праці. Процес трансформації освітньої мережі враховує демографічну ситуацію, прогнозування дитячих контингентів, соціально-економічні умови громади й розглядається в комплексі вибору різних типів закладів освіти і форм організації освітнього процесу.

ІІІ. Аналіз існуючої мережі закладів загальної середньої освіти

Мережа функціонуючих  освітніх закладів Бериславської міської ради та контингент учнів станом на 01.12.2024 року налічує: 2 заклади загальної середньої освіти і 1 філію: Бериславський опорний заклад «Академічний ліцей» Бериславської міської ради з філією, Бериславський ліцей №3 Бериславської міської ради Бериславської міської ради та Бериславський заклад дошкільної освіти (ясла-садок) комбінованого типу Бериславської міської ради. Усі перелічені заклади здійснюють освітній процес у дистанційному форматі. Крім того, 9 закладів дошкільної освіти та 4 заклади загальної середньої освіти Бериславської міської ради перебувають на простої.

Щороку загальна чисельність учнів зменшується, що призводить до зменшення наповнюваності класів у закладах.

 

Контингент учнів станом на:

01.09.2022 01.09.2023 01.09.2024 01.09.2025
Бериславський опорний заклад «Академічний ліцей» 749 664 532 488
Філія Бериславського опорного закладу «Академічний ліцей» 119 66 64 58
Бериславський ліцей №3 простій 435 415 397

 

Несприятлива демографічна ситуація та міграція населення призводить до щорічного скорочення контингенту учнів. Відповідним чином збільшується кількість закладів загальної середньої освіти, у яких кількісний відсоток наповнюваності закладу відповідно до потужності зменшується.

ІV. Трансформація мережі закладів загальної середньої освіти Бериславської міської ради

Основні напрями модернізації та оптимізації мережі закладів освіти

№з/п
Заходи
Термін виконання
Відповідальні
1 Вивчити  стан розвитку мережі закладів загальної середньої освіти, визначення її ефективності щодо задоволення потреб населення у високоякісних освітніх послугах, перспектив модернізації відповідно до демографічних показників постійно Управління освіти, культури, молоді, туризму та спорту Бериславської міської ради
2 Повідомити громадськість про припинення набору учнів з 01.09.2025року у 5-11 класи Новобериславської гімназії, Раківського та Шляхівського ЗПЗСО Управління освіти, культури, молоді, туризму та спорту Бериславської міської ради
3

Забезпечити трансформацію існуючої мережі закладів загальної середньої освіти шляхом реорганізації закладів:

–  Новобериславську гімназію БМР  у філію Бериславського ліцею – Новобериславську початкову школу з дошкільним підрозділом;

–  Зміївський ЗПЗСО у Зміївську гімназію з дошкільним підрозділом;

–  Раківський ЗПЗСО  у філію Бериславського ліцею – Раківську початкову школу з дошкільним підрозділом;

–            Шляхівський ЗПЗСО   у філію Бериславського ліцею –  Шляхівську початкову школу з дошкільним підрозділом.

 

Після виведення закладів із режиму простою.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Управління освіти, культури, молоді, туризму та спорту Бериславської міської ради, старости сіл, директори закладів освіти
4 Проведення громадських обговорень щодо реорганізації Новобериславської гімназії, Зміївького, Раківського та Шляхівського ЗПЗСО До 10.12.2026 Управління освіти, культури, молоді, туризму та спорту Бериславської міської ради, старости сіл, директори закладів освіти
7

Проводити детальний аналіз:

1)            стану будівель закладів освіти, потреби у будівництві, капітальному ремонті, реконструкції об’єктів, обсягу відповідного фінансування, наявності необхідних приміщень, внутрішніх санвузлів, водогонів, систем опалення спортивних залів, майстерень;

2)   розташування закладів освіти різних типів відносно місць проживання учнів і їх транспортної доступності, можливостей підвозу учнів до місць навчання і додому;

3)   потреби в шкільних автобусах з урахуванням їх експлуатації;

4)   рівня забезпеченості

педагогічними кадрами;

5)             вивчення демографічної ситуації з прогнозуванням дитячого контингенту на наступні п’ять років;

6)потреби у поглибленому вивченні окремих предметів, допрофільній та профільній підготовці, форм організації освітнього процесу, роботу з обдарованою молоддю та роботу щодо осіб, які потребують соціальної допомоги і реабілітації, а також дітей з особливими освітніми потребами; 7)відповідності оснащення освітніх закладів сучасним вимогам

 

Щорічно Управління освіти, культури, молоді, туризму та спорту Бериславської міської ради, директори закладів освіти
8 Забезпечення закладів освіти в повній мірі кваліфікованими кадрами постійно Управління освіти, культури, молоді, туризму та спорту Бериславської міської ради, директори закладів освіти
9 Створення нового освітнього середовища за вимогами Нової української школи шляхом облаштування шкіл меблями, обладнанням і дидактичними матеріалами, необхідними для впровадження компетентнісного навчання 2026-2027 Управління освіти, культури, молоді, туризму та спорту Бериславської міської ради
10 Зміцнення навчально-матеріальної бази шляхом оновлення засобів навчання, придбання сучасних навчальних кабінетів, навчально-комп’ютерних комплексів та мультимедійної техніки, покращення методичного супроводу освітнього процесу 2025-2027 Управління освіти, культури, молоді, туризму та спорту Бериславської міської ради

згідно з пунктом 10 Порядку та умов надання освітньої субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 14 січня 2015 року  № 6 «Деякі питання надання освітньої субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам» (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 5 березня 2024 р. № 245, за рахунок освітньої субвенції не здійснюється фінансування закладів загальної середньої освіти (крім закладів початкової школи), кількість учнів у яких становить:

з 01 вересня 2025 року — менше 45 осіб;

з 01 вересня 2026 року — менше 60 осіб.

Після реалізації плану трансформації мережі закладів загальної середньої освіти  Бериславської міської ради відповідно до чинного законодавства на 2024-2027 рр. мережа закладів загальної середньої освіти виглядатиме наступним чином:

Назва закладу термін Заходи перехідного періоду Завершальний етап Термін
Новобериславська гімназія Бериславської міської ради січень 2027

Розпорядження начальника міської військової адміністрації (Рішення Бериславської міської ради) щодо зміни типу закладу.

2.Зміна установчих документів закладу

Реорганізація закладу  в філію Бериславської опорної гімназії – Новобериславську початкову школу з дошкільним підрозділом 2027
Зміївський заклад повної загальної середньої освіти Бериславської міської ради січень 2027

Розпорядження начальника міської військової адміністрації (Рішення Бериславської міської ради) щодо зміни типу закладу.

2.Зміна установчих документів закладу

Реорганізація закладу в Зміївську гімназію з дошкільним підрозділом 2027
Раківський заклад повної загальної середньої освіти Бериславської міської ради січень 2027

Розпорядження начальника міської військової адміністрації (Рішення Бериславської міської ради) щодо зміни типу закладу.

2.Зміна установчих документів закладу

Реорганізація закладу  в філію Бериславської опорної гімназії – Раківську початкову школу з дошкільним підрозділом 2027
Шляхівський заклад повної загальної середньої освіти Бериславської міської ради січень 2027

Розпорядження начальника міської військової адміністрації (Рішення Бериславської міської ради) щодо зміни типу закладу.

2.Зміна установчих документів закладу

Реорганізація закладу  в філію Бериславської опорної гімназії – Шляхівську початкову школу з дошкільним підрозділом 2027
Бериславський опорний заклад «Академічний ліцей» Бериславської міської ради Серпень 2026

Розпорядження начальника міської військової адміністрації (Рішення Бериславської міської ради) щодо зміни типу закладу.

2.Зміна установчих документів закладу

Скасування статусу опорного закладу, зміна типу закладу на ліцей з гімназією До 2027
Бериславський ліцей №3 Листопад 2026

Розпорядження начальника міської військової адміністрації (Рішення Бериславської міської ради) щодо зміни типу закладу.

2.Зміна установчих документів закладу

Реорганізація закладу в «Берисласька опорна гімназія» 2027

 

 

  1. ОЧІКУВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ ВИКОНАННЯ ПЛАНУ

Основними результатами, яких планується досягти:

– здійснення заходів щодо приведення типів закладів загальної середньої освіти до вимог чинного законодавства України;

– створення ефективної, доступної і спроможної мережі з урахуванням територіальних особливостей та демографічної ситуації та забезпечення якості освіти;

– поліпшення якості загальної середньої освіти в цілому.

 

Перейти до вмісту